tirsdag den 11. juni 2013

Hel kylling fyldt med citron og



Det skal du bruge
  • 1 frisk kylling (ca.1200 g)
  • 75 g smør
  • 1 tsk fintrevet citronskal (usprøjtet)
  • 2 små knuste fed hvidløg
  • 2 spsk grofthakkede friske rosmarinblade
  • 1¼ tsk groft salt
  • friskkværnet peber
  • 1½ citron i 10 både
  • ¾ tsk groft salt
  • Stegetid: Ca. 1½ time ved 175°.
  • Tilbehør: 1 broccoli snittet i tynde strimler.


Rens og tør kyllingen. Fjern vingespidser og gump tjek for rester af indmad i kyllingen. Rør smør med citronskal, hvidløg, rosmarin, salt og peber. Tag halvdelen af smørret fra og stil det tildækket i køleskabet. Put noget af smørret ind under skindet på kyllingen som nemt kan løsnes med fingrene. Gnid også kyllingen udvendigt og indvendigt med smørret. Læg citronbådene ind i kyllingen. Drys kyllingen med salt og læg den i en lille bradepande (ca. 20 x 28 cm) med brystet opad. Steg kyllingen midt i ovnen. Tag bradepanden ud efter ca. 45 min. Hæld skyen fra og kassér den. Steg kyllingen færdig de sidste 45 min.
Tag kyllingen ud, fjern citronbådene og del den i 8 stykker. Gem den sky der løber fra. Hold kyllingen varm.
Som tilbehør har jeg kogt grove ris og dampet den snittet broccoli på panden med en smule vand med salt i ca. 5 min - sovs til risene er skyen fra kyllingen. 
Velbekomme. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Aras Greb, WHO?

Mit billede

Ung pige som elsker at bruge penge på lidt af hvert såsom mode, trends, hjemmet, dyrene, madlavning. Jeg deler ud af mine oplevelser og opskrifter.

Der var en fejl i denne gadget